Lys og kultur

Facebook Twitter LinkedIn Email

Det er en velkjent tanke at vi mennesker ikke ser ting som de er, men som vi er.

Vår relasjon til verden rundt oss, og forståelsen av den, er filtrert og påvirket av alle våre tidligere erfaringer og tillært kunnskap. Dette avgjøres av flere faktorer, blant annet vår sosiale status, bakgrunn, fysiologi og helse, religiøs oppfatning og også samfunnet vi tilhører.

Naturlig lys og kunstig belysning kan gi sterke kulturelle konnotasjoner. Visse lysinstallasjoner kan kommunisere betydninger som kan oppfattes og tolkes annerledes av mennesker som ikke deler den samme kulturelle bakgrunnen. For å skape egnede belysningskonsepter mennesker enkelt kan forholde seg til, må lysdesignere som jobber internasjonalt være klar over og ta hensyn til disse forskjellene.

Dagslyset har for eksempel ulik fargetemperatur til ulike tider av døgnet, avhengig av hvor i verden man befinner seg. På den nordlige halvkule er dagslyset hvitt og skarpt om morgenen, og blir mildere og varmere som dagen går mot kveld.

Vår kulturelle bakgrunn har også stor innflytelse på hvordan vi assosierer fargebruk. Rødfargen er for eksempel et sterkt kulturelt symbol på fruktbarhet i India, mens den i russisk tradisjon har vært symbol for den kommunistiske bevegelse. I noen asiatiske kulturer bærer man fargen hvit for å symbolisere sorg, mens man i katolisismen ville båret svart. Ulike fargetoner og fargemetning vil ha ulike betydninger avhengig av kultur, dette gjelder også fremtoningen av skygger og kontraster.

I Norden opplever vi et lys-fenomen som er særegent vår geografiske beliggenhet, nordlyset. Slike fenomener er ofte naturlig integrert hos befolkningen, og er gjerne kulturforankret ved bruk av metaforer, myter og eventyr.

Lyset påvirker også sosiale sammensettinger og relasjoner, som også har ulike preferanser og karakteristika avhengig av kultur. Et skandinavisk eksempel på dette er bruken av levende lys knyttet til den sosiale konstruksjonen av ”hygge” og ”kos”.

Slik sett er det flere sosiale og kulturelle aspekter en må ta hensyn til om man arbeider med belysning på et internasjonalt plan. Belysningsprofesjonen må, sammen med en rekke andre profesjoner, tilpasse seg de aktuelle kulturelle preferansene til verdensdelene de opererer innenfor for å tilpasse seg sluttbrukeren på best mulig måte.

Meld deg på Lyskulturs nyhetsbrev

Vi deler jevnlig fagartikler, nyheter om våre events, kurs og magasiner. Meld deg på vårt nyhetsbrev og få dette rett i innboksen!