En røff stasjon langt under bakken

Facebook Twitter LinkedIn Email

ZENISK AS og Electronova AS har i gruppekontrakten med Aas-Jakobsen AS utført prosjektering av lysanlegget på den nye Løren Stasjon for Sporveien AS.


Foto: Halvor Gudim

Fra hovedinngangen på bakkenivå fører lange rulletrapper ned gjennom tunnelhvelv til plattformen som ligger 26 m under bakken. Stasjonen ligger dypere enn de fleste stasjonene i Oslo og råskapen med å være langt under bakken har vært inspirasjon for arkitekt Arne Henriksen, som i samarbeid med MDH arkitekter har hatt prosjektet på tegnebrettet i 5 år. Stasjonen er bygget i en røff, industriell stil med synlig betong, stål og glass. 

Med åpningen 3.april fikk Norges hovedstad det største T-banenettet i Norden med 101 stasjoner.

Stasjonen er plassert sentral i Lørenbyen midt på en 1,6 km lang ny t-bane strekning mellom Sinsen og Økern. Dette frigjør kapasitet fra sentrumstunnelen og gjør det mulig å øke kapasiteten på Grorudbanen. Stasjonen en av de 10 største stasjonene i Oslo, og Ruter har beregnet at den vil brukes av rundt 8000 passasjerer daglig. 


Foto: Halvor Gudim

En helhetlig utforming
I lyskonseptet er det lagt vekt på tydelige grep i enkle løsninger. Lyskonseptet ble utviklet i tett dialog med Arne Henriksen. «En prosess som har vært både svært givende og noen ganger utfordrende. Henriksen er engasjert i alle detaljer og vi har gjennomdiskutert alle posisjoner og valg.” sier senior lysdesigner Stefan Maassen, som har hatt hovedansvaret for lysdesignen.

Ambisjonsnivået med stasjonens belysning er lagt høyt. Stasjonen skal være et foregangsprosjekt for bruk av lys på t-bane stasjoner i Oslo, derfor ble lysdesignerne fra ZENISK involvert tidlig i prosessen. Den romslige arkitekturen som belysningen fremhever, gjør at man ikke tenker over hvor langt man befinner seg under bakken.

Stefan Maassen i ZENISK er stolt over resultatet. ”For første gang på en T-banestasjon i Oslo, har vi virkelig fått lov til å vise fram det romlige utrykket i arkitekturen” sier lysdesigneren. 

Arkitekten Arne Henriksen er opptatt av at utformingen av stasjonen skal være helhetlig, og samtidig gi forskjellige opplevelser i de ulike sonene. Alt av teknisk utstyr, inkludert lysarmaturer er godt integrert for å være sømløs med arkitekturen.

Belysningen bidrar til å skape en intuitiv forståelse av rom og retning. Stasjonshallen i dypet, med lyssatte vegg- og takflater oppleves åpen og luftig. Den måler 22 m i bredden og har en takhøyde på 8 m. Plassering av plattformen i midten gir reisende god plass for sirkulasjon og opphold. Indirekte belysning fremhever blåmalte vegger og tak som er grunn til at Løren stasjon også har fått tilnavnet «Den blå stasjonen». De gjennomgående lyslinjene over plattformkant forsterker retning og ryddighet.

Inngangspartiet på bakken presenterer seg transparent og åpent med mye dagslys og spesiallagede pendelarmaturer satt sammen av industri-tubearmaturer. Armaturen gjentar seg når man beveger seg lenger inn i stasjonen, men da som veggarmaturer nedover i gang rulletrapp. Intensjonen med belysning for tunellhvelvene, som fører ned til plattformen, er at de skal oppleves rene og ryddige med minimum av forstyrende tekniske installasjoner. I tunnelhvelvene er det både direkte lys på gangsonen og lys på hvelvflater for å redusere kontrasten fra hovedinngangen med mye dagslysinnslipp. 

Belysningen viser frem materialitet i perforerte stålplater som også fungerer som akustiske elementer. Den lengste rulletrappen gir utsikt over plattformen og skal oppleves inviterende for reisende når de kommer ned i stasjonshallen. Grepet her er å visuelt løfte takhøyden ved å fremheve stålhvelvet med lys. 

Trygghet for passasjerer, UU og sikkerhet, spesielt langs plattformkanten, var avgjørende faktor for prosjektering av belysningen. Det er lagt vekt på å skape god romfølelse og lesbarhet i hele stasjonen uten mørke kroker. Blending av togfører og god oversikt for togsidekameraer ble tatt i betrakning ved valg av lysfordeling og plassering av armaturer.

Artikkelen er publisert i Lyskulturs magasin 02/16.
Les hele artikkelen og se flere bilder på «min side» (kun for medlemmer av Lyskultur). 

Meld deg på Lyskulturs nyhetsbrev

Vi deler jevnlig fagartikler, nyheter om våre events, kurs og magasiner. Meld deg på vårt nyhetsbrev og få dette rett i innboksen!