Eventyrlig lysopplevelse ved Kirkenes Snowhotel

Facebook Twitter LinkedIn Email

Calina Pandele Yttredals lysutsmykning ”Landskap fra Finnmark” ble innviet 14. april 2015 på glassfasaden av «Låven» ved Kirkenes Snowhotel.

Hun har realisert flere kunstprosjekter i Nord-Norge, som lysskulpturen ”Wind – Eye” for Kunstpark Tranøy, utstillingen ”Lyspunkt i mørketid” for Hamsungalleriet, og nå lysutsmykningen ved Kirkenes Snowhotel. 

Allerede ved første besøkt i Kirkenes ble Yttredal fascinert av det mystiske blålyset midt på dagen, med innslag av rødfiolette striper ved horisonten. Det minte om solen som var borte, og som ikke kom til å vise seg før om en måned. Derimot lot ikke nordlyset vente på seg: ved mørkets frembrudd danset blågrønne og etterhvert rødfiolette kaskader av lys over hodene på forbløffede tilskuere. Da var kunstneren i gang med sine skisser av naturen og fargenotater for å fange stedets ånd.

Snowhotel
Kirkenes Snowhotel har eksistert i over 10 år, og er et meget populært reisemål, med ca. 20.000 besøkende i året. I 2014 skulle Snowhotel re-etableres i et naturområde på over 30.000 kvm i Sandnesdalen. Da Yttredal var her på befaring, tok de stolte eierne Kåre Tannvik og Ronny Østrem henne med på en opplevelsestur med snøscooter over Finnmarksvidda i -20 grader. Hun fikk oppleve bjørkeskog med ryper, dyrespor, reinsdyrpark og hundegård, og lærte nye uttrykk som “dunkratt”, vegetasjon spesifikk for stedet.  

Målet med utsmykningen i “Låven”
Et år senere var dette naturområdet blitt totalt forvandlet. Når en har passert hovedporten trer en inn i en eventyrverden. Et spennende perspektiv åpner seg, i det fjerne ruver Låven Sandnes med kjeller og to etasjer, med restauranter tilpasset stedets tradisjon. Det er et vakkert gammelt trebygg, restaurert av Jensen og Skodvin arkitekter. Snøhotellet bygges hvert år ved siden av Låven.

I den ene enden av Låven er det et panoramavindu mot sjøen. Utenfor åpner det seg et spektakulært landskap med vann og fjell, og spesielt i mørketiden kunne vindusflaten oppleves truende og kald. Her lå Yttredals utfordring, å skape et uttrykk som fremhevet naturen og brakte den nærmere mennesket.

Konseptet: ”Landskap fra Finnmark”, sammensmelting av natur og lysmaleri
Med utgangspunkt i skisser og fargenotater av den flotte naturen og lyset, ble konseptet laget for Låvens første etasje. 

Utsmykningen skulle monteres direkte på glassfasaden, det var viktig å bevare utsyn og innsyn, og samtidig fremheve naturelementer. Dagslyset skulle være en medspiller, mens dynamisk LED lys skulle gli inn og endre seg sakte, så sakte at man nærmest ikke oppdaget det. Utsmykningen skulle være i kontinuerlig, naturlig bevegelse.

Yttredal valgte som underlagsmateriale en spesiell type pleksiglass som sprer lyset jevnt. Motivet malte hun med iriserende, interfererende og transparente medier som inngår et samspill med lyset i omgivelsene. Overkanten av pleksiglassplatene ble skåret som konturer av Finnmarksfjellet sett gjennom panoramavinduet.  Montert på den store glassfasaden blander maleriet seg med naturen og skaper en dybdeeffekt.

Motivet er natur og dyreliv, med den spesifikke vegetasjonen på stedet, fugler som ryper, reinsdyr, dyrespor. En malt fugl ser ut til å sitte på en virkelig gren. Reinsdyr ser ut til å vandre i det fjerne over kanten av fjellet. 

Maleri og pleksiglass er kantbelyst nedenfra, med LED RGB lyskilder, programmert av Yttredal med skiftende scenarioer. På denne måten blir motivet påvirket både av dagslyset og lyset som strømmer gjennom glasset, og stadig skifter til utallige nyanser avhengig av tid på døgn, vær og årstider.  Spesielt i skumringen smelter natur og maleri sammen. Og når mørket faller på, blir det lysende maleriet som spor etter landskapet som ble borte. Noen av figurene som er gravert i pleksiglasset er ikke fullt synlige ved sterk sol, de kan til og med forsvinne helt, for så å komme til syne i skumringslyset, og gløde med full styrke ved mørkets frembrudd. Avhengig av hvilke vinkler lyset faller på, blir maleriet levende, og hele tiden forskjellig.

Prosess og resultat i Munchs atelier
Kunstneren arbeidet med det 9,5 m lange maleriet på Edvard Munchs store atelier på Ekely, her var det en lang nok vegg, og også riktig sinnsstemning.

Fire plexiglassplater på ca 40 kg hver, ferdig beskåret og gravert, ankom Munch atelieret.
For å bygge opp komposisjonen, hadde Yttredal tegnet en skisse i full størrelse som underlag for maleriet. Denne tegningen ble overført til vektorbasert dataprogram som underlag for tegningene som ble gravert. 

Skissen i full størrelse ble festet bak pleksiglassplatene, som underlag for maleriet.  Da maleriet var ferdig, ble skissen fjernet: spennende å finne ut av hvordan det virkelig så ut på det klare pleksiglasset!

Yttredal testet lyskilder fra forskjellige vinkler for å utforske det kunstneriske uttrykket hun ønsket å oppnå. En prototype ble utarbeidet og testet på stedet i Kirkenes, og justeringer ble foretatt i forhold til målestokk og programmering av lys.

Før endelig montering i Kirkenes ble maleriet transportert til Nøtterøy, der det ble montert LED lys hos Kreativ Plast. Her programmerte Yttredal et bredt spekter av lysscenarioer, med fargenyanser knyttet til naturens palett. 

Utsmykningen ble fraktet med lastebil til Kirkenes, en avstand på over 1 900 km.

I Kirkenes ble den montert direkte på fasaden. Siste justeringer av lysstyrke og korrigering av scenarioer ble foretatt av Yttredal på stedet. 

Lysutsmykning som forbindelse mellom natur og menneske
På innvielsen sa eventyransvarlig Kåre Tannvik ved Kirkenes Snowhotel at ”hvis vi skal hevde oss i verdenstoppen slik vi gjør, og som flere i Nord Norge burde si at de gjør, så nytter det ikke å jukse. Enten kjøre vi på fullt og satser sånn som dette, eller så har vi ikke noe kunst i det hele tatt”.

Det har vært en spennende prosess og et resultat som skulle vise mange aspekter av hva lysdesign, lysutsmykning kan by på. Yttredal trekker frem viktigheten av en overordnet visjon som et bindeledd mellom storslått natur og den menneskelige målestokk. Menneskene assosierer det de ser og opplever til egne liv og steder de kjenner. Det kunstneriske uttrykket som skaper opplevelser og assosiasjoner hos de besøkende, representerer nettopp dette bindeleddet. Gjennom lyskonseptet skaper vi møtesteder for folk som fører til nye forbindelser, kommunikasjon.

– Nå ett år senere, kan vi ikke forestille oss ”Låven” og hele området uten lysutsmykningen ”Landskap fra Finnmark”. Vi har vært gjennom et års syklus, fastboende og tilreisende er blitt glad i den, den er jo sjela vår!, sier Ronny Østrem ved Kirkenes Snowhotel.

Artikkelen er skrevet av Calina Pandele Yttredal og Lyskultur, og er publisert i Lyskulturs magasin 01/16. 
Magasinet kan leses gratis på «min side» for alle medlemmer av Lyskultur.

Meld deg på Lyskulturs nyhetsbrev

Vi deler jevnlig fagartikler, nyheter om våre events, kurs og magasiner. Meld deg på vårt nyhetsbrev og få dette rett i innboksen!