Lyset viser vei

Facebook Twitter LinkedIn Email
Om Ingeniør Per Rasmussen AS

Ing. Per Rasmussen AS er et selskap som yter konsulent- og rådgivningstjenester innenfor elektrofaget. Selskapet har bred erfaring i prosjektering av anlegg i varierende størrelse, både for offentlige og private oppdragsgivere. Firmaet har i dag 22 ansatte.

Med stadig økende trafikkmengde har utvidelsen av Gardermoen flyplass vært i gang lenge. Deler av den nye Terminal 2 åpnet 1. september, med ny ankomst og bagasjehåndtering for innland. Et par tusen statister med kofferter har vært i sving for å teste bagasjeanlegget, slik at problemer skulle være løst før åpningen. En ny taxfreebutikk på 4000 m² ved ankomst utland er også satt i drift. 

Utvidelsen av Gardermoen, Terminal 2 – T2, hadde byggestart i 2011, og skal stå ferdig 27.april 2017. Det meste står allerede ferdig. Gardermoen har fra før utenlandspiren mot øst og innenlandspiren mot vest. Den nye tredje piren mot nord blir 300 meter lang og får et areal på 63 000 m². Piren får i alt 17 nye flyoppstillingsplasser, hvorav 11 er tilknyttet med bro. Utgangene i den nye piren vil ha dobbelt så stor kapasitet som dagens, og kan håndtere to fly samtidig. I det store vrimleområdet ved inngangen til piren blir det nye mange nye butikker og spisesteder.

– Dette er Norges nye storstue, kanskje Norges største rom på 30 000 m², sa prosjektdirektør Knut Erik Nordby, leder for hele prosjektet. Han presenterte prosjektet ved en felles lunsj for 8-900 personer i den nye avgangshallen, som er en forlengelse av den gamle.
– Hele 4200 årsverk og 7,5 millioner timer inngår i dette prosjektet, hvor driftsbygning, flyoppstillingsplasser, og andre deler allerede er tatt i bruk. Først i dag blir de store arealene tatt i bruk. Vi har planlagt en trinnvis idriftsettelse, og alt går etter planen, sa Nordby.

Det er samme prosjekteringsgruppen som har vært involvert både i hovedutbyggingen, Terminal 1- T1 og i utvidelsen Terminal 2- T2. Gardermoen skal fremstå som en helhet til tross for flere byggetrinn. Det har vært viktig i utbyggingen av T2 å forsterke stedsidentiteten og videreføre og videreutvikle den opprinnelige materialpaletten. Arkitekturen i samspillet med både dagslyset og det kunstige lyset, skal være med på å heve reiseopplevelsen, dekke de grunnleggende behov og skape åpenhet og visuell kontakt.
Det har vært viktig å fokusere på godt håndverk, naturlige materialer, og aktivt bruke belysningen som ett verktøy både for å skape økt sikkerhet og trygghet, men også for å lede passasjerflyten dit den skal.

Pir Nord på Oslo Lufthavn blir lys og luftig med mye dagslys, og får et flott og helt annet uttrykk enn de andre områdene. Illustrasjon: Nordic Office of Architecture

Målet har hele tiden vært å skape den ledende flyplassen i Scandinavia. En portal til Norge og – Gateway to Scandinavia.
Gateway to Scandinavia er ett konsept som bygger på å gi passasjerene en reise i Norge – ett første møte med landet. Her er ulike virkemidler tatt i bruk. Materialbruken er nordisk med aktiv bruk av lyse treslag og stein. Det er hentet inn store furutrær som danner ett skogsområde med både vannfall og levende mosevegger.
– I disse områdene med planter har vi jobbet mye med lyset, det må være 1000 lux, og det må skapes en døgnsyklus med lys og mørke for at vekstene skal trives. Belysning er montert som lyskastere over trærne, og lyser ned gjennom bladverket for å skape en illusjon av sollyset som skinner ned gjennom trærne. Områdene blir som en reise i Norges natur, med fossefall, grønne planter, treverk, og et nordisk lys med refleksjoner i vann og på steingulv. Her gjenskapes det nordiske lyset innendørs, sier lysdesigner Karen B. Kråkevik i Ingeniør Per Rasmussen AS.

Pir nord vil få et nytt og annet arkitektonisk utrykk, den har både innlands- og utenlandsgater som ligger i to ulike etasjer. Rulletrappene mellom etasjene har dagslys langs sidene, og det er dagslysfelter i taket. Det har gjennom hele prosjektet vært en bevisst bruk av fargetemperatur ved at lyset inne støtter opp om situasjonen ute. Aktiv bruk av «Tunable White» armaturer (6000-3000K) benyttes, og skaper en variasjon gjennom året og tid på dagen.

Den utvidede ankomst- og avgangshallen vil få samme karakteristiske takform med limtredragere og store volum som i dag, og blir på 52 000 m². Avgangshallen får 34 nye innsjekkingsskranker, som er såkalte walkthrough-skranker. De er mer effektive og fleksible. Tilbygget har fått et helt nytt bagasjeanlegg i kjelleren. Det ble tatt i bruk 1. september. Arbeidet ble startet opp sommeren 2012 og hele den nye hallen står ferdig til åpningen i april 2017.

Jernbanestasjonen er ombygd, og blir liggende svært sentralt midt i den nye utvidede ankomst- og avgangshallen, og med kort avstand til den nye Pir Nord, slik at gangavstanden blir kort for togpassasjerene uansett hvor man skal. Alle tre pirene har samme lengde på Gardermoen.

Avinor ønsker Dali-styringssystem i alle belysningsarmaturer i dette enorme prosjektet, og det er kun benyttet LED belysning. En del opprinnelige armaturtyper er oppgradert, Zumtobel er totalleverandør av belysning. -Alt er i grunnen klart og det ser klart ut, men alt lyset skal programmeres. Belysningsløsningen i hovedtaket i den nye ankomst- og avgangshallen skal bli tilsvarende det som er i den opprinnelige hallen. En god del av belysningen videreføres, bortsett fra at alt nå er LED. Kassett-taket med ruter over jernbanestasjonen er nytt, og det er noe mer lys i den nye hallen. Det har blitt en god kombinasjon av dagslys og kunstig lys. Den eksisterende og den nye delen av flyplassen får ulike arkitektoniske uttrykk. Det som binder prosjektene sammen er bruken av samme materialer og at belysningen videreføres og videreutvikles. Det benyttes samme fargepalett og bruken av rene overflater der lyset er integrert i arkitekturen, benyttes aktivt, sier Kråkevik.

Belysningskonseptet for publikumsarealene i T2 ble utviklet i samarbeid med de engelske lysdesignerne Speirs+Major. Ingeniør Per Rasmussen med sine lysdesignere har stått for videreføringen av lyskonseptet, samt prosjekteringen og gjennomføringen av alle de andre områdene på flyplassen. Det gjelder både nødlyset og den vanlige belysningen.

Utvidelsen av Gardermoen vil være med på doble størrelsen på flyplassen.
Dette har vært ett av verdens største BIM prosjekter og det har vært cirka 1000 mennesker i prosjekteringsgruppa.

– Ett av våre hovedmål er å prosjektere slik at bygget kan sertifiseres som Breeam excellent. I tillegg til dette, sett fra en lysdesigners hverdag, skal både Luxtabellen EN 12464 og standarden for universell utforming NS 11001-1 følges. I tillegg til dette nødlysforskrifter NS-EN 1838 blant annet. Ved å få være med helt fra oppstart i prosjektet har vi, sammen med resten av prosjekteringsgruppa, fått være med å utforme arealene og skape gode rom.
Vi har gjennom ett godt samarbeid med arkitektene hos Nordic skapt optimale belysningsløsninger, sier Kråkevik.

– Vi har tegnet noen 1000 rom i Dialux og jobber nå med nødlyset, og alt skal dokumenteres. I prosjektet er det benyttet 20.000 belysningsarmaturer – alle i LED. Mye av dette er spesialarmaturer for prosjektet.  Parallelt jobber vi med lyssetting av arealene til 74 leietakere, sier lysdesigneren.

Slik blir nye Flesland. Illustrasjon: Nordic Office of Architecture​

Bergen lufthavn Flesland
De samme firmaene som jobber med Gardermoen jobber også med Bergen lufthavn, Flesland – kalt T3.
Den nye terminalen på cirka 60.000m2 bygges som et separat bygg som kobles sammen med den gamle åttekantete terminalen via en satelittbro. Den nye terminalen skal stå for innenlandstrafikk mens den gamle skal håndtere utenlandstrafikk. Det planlegges å starte å teste anlegget på nyåret 2017, og åpne for full drift i august 2017. Bergens bybane legges også helt frem til terminalen med direkte tilgang til ankomst- og avgangshall.
Den nye terminalen har en stålramme som danner selve formen til bygget. Dette stålet trekkes videre inn i bygget og omringes av varme materialer. Det var viktig å bruke en norsk materialpallett noe trespilehimlingen i hovedtaket representerer. De samme trespilene kler inn frittliggende paviljonger som er med på å myke opp terminalen. Dette gjør at det kan brukes mye harde, slitesterke materialer som flis, glass og stål i publikumsarealer uten at bygget vil oppleves som hardt og kaldt.

Den nye terminalen kjennetegnes av sine store takflater som spenner over Sentralbygningen mot Lilandshaugen i øst og over Piren mot fjorden i vest. Terminalbygget består av takkonstruksjonens karakteristiske Vingespennprofil i stål som står på en base av betong. Hovedtakets form åpner opp bygget for dagslysinnslipp fra både øst og vest. I tillegg er det felt med overlys i avgangshallen som er med på å gi rikelig med naturlig lys.

I avgangshallen blir det 24 nye walk-through innsjekkingsskranker som øker effektiviteten og fleksibiliteten. Det er 6 nye flyoppstillingsplasser tilknyttet piren med hver sin bro. Det blir et helt nytt bagasjeanlegg på cirka 5200 m2.
Bagasjeutleveringshallen blir delt opp i innland- og utland med 3 bagasjebånd for utland og 2 bagasjebånd for innland. Disse båndene vil bli belyst med lysflåter på 30mx7,5m som står for direkte og indirekte belysning i tillegg til generell belysing.

Ingeniør Rasmussen AS sine lysdesignere samarbeidet med Speirs+Major under konseptutviklingen. Konseptet ble så videreutviklet sammen med arkitektene i Nordic. Både generell belysning og nødlys ble prosjektert og gjennomført av IPRAS. De kommersielle arealene har stått for konsept til egen belysning og valg av armaturer. Det er i all hovedsak benyttet LED armaturer med DALI styringssystem så belysningen enkelt kan tilpasses hvert sitt område og funksjon.

Artikkelen er publisert i Lyskulturs magasin 03/16.
Magasinet kan leses gratis på «min side» for medlemmer av Lyskultur. 

Om Ingeniør Per Rasmussen AS

Ing. Per Rasmussen AS er et selskap som yter konsulent- og rådgivningstjenester innenfor elektrofaget. Selskapet har bred erfaring i prosjektering av anlegg i varierende størrelse, både for offentlige og private oppdragsgivere. Firmaet har i dag 22 ansatte.

Meld deg på Lyskulturs nyhetsbrev

Vi deler jevnlig fagartikler, nyheter om våre events, kurs og magasiner. Meld deg på vårt nyhetsbrev og få dette rett i innboksen!