Satser stort på glass og lys

Facebook Twitter LinkedIn Email

Tekst og foto: Halvor Gudim

Hadeland Glassverk hadde en ledende posisjon på belysning og utsmykning/glasskunst både i Norge og internasjonalt. På 50-, 60- og 70-tallet var Hadeland Glassverk en av Norges største leverandører av belysning, med leveranser til svært mange offentlige bygg i Norge. De senere årene har ikke belysning vært et fokusområde for Hadeland Glassverk, men nå er det igjen blitt nytt lys i de gamle industrilokalene på Jevnaker. Glassverket opplever stor interesse fra markedet, og lampene som produseres er både gamle modeller hentet fra det unike arkivet og nye modeller som er designet av dagens team.

Hadeland Glassverk har gående samarbeid med interiørarkitekter og lysdesignere på ulike prosjekter innenfor hotell og restaurantbransjen, offentlige bygninger. Det er både standardprodukter og spesialdesign. Det leveres også til hus og hytter, samt utebelysning og glasskunst i hele landet.

Det er nå bygget opp et 1500 kvadratmeter stort areal med utstilling, butikk og arbeidsområde i den innerste delen av fabrikklokalene på Hadeland Glassverk. Det foregår fortsatt glassblåsing og full produksjon her, som man kan beundre på vei inn til utstillingsområdet. Det var fascinerende å se produksjonen av glass til belysning i full gang, hvor serier av både glasskuler og andre armaturer ble laget. De store utstillingslokalene har god takhøyde og et litt røft industrielt preg. Noen glassovner er beholdt for å vise historien, og helt bevisst er det gamle taket med synlig bæring lyssatt, noe som både viser takhøyde og skaper en egen stemning. I det store utstillingsområdet er det mulig å få se og nærmest ta og føle på armaturene. Det et godt utvalg med bestselgere, om enn bare en liten del av den enorme porteføljen som finnes. Man kan se hvordan glassarmaturer funkler og skinner, utstyrt med moderne LED lyskilder. Det er også bygget opp en del komplette interiører som viser hvordan belysningen gjør seg i en stue eller over et kjøkkenbord.

Utstillingen viser belysningen inn i et interiør.

Både privatpersoner, interiørdesignere, lysdesignere, arkitekter og andre kan komme, se og jobbe med glass, belysning og belysningsprosjekter i arbeidslokalene tilknyttet produksjonen, og designerne har mulighet til å kommunisere direkte med glassblåserne.

-Hadeland Glassverk har ønsket å trappe opp igjen dennevirksomheten. Vil vi gjøre noen av de mange belysningsproduktene mer tilgjengelige å la folk få muligheten til å kjøpe. Vi vil produsere dette i Norge og levere til alle typer bygg. Ringen er sluttet ved at vi har hatt mulighet til å supplere med flere originale armaturer til offentlige bygg, sier Gjeruldsen Bugge.

-Etter 50 år vil treverket i formene bli deformert, men ved å la formen trutne i vann i 2-3 måneder vender det tilbake til sin opprinnelige form. Vi har fremdeles veldig mange av formene. Vi gjør for eksempel et prosjekt for Statsbygg med supplement av armaturer til Håkonshall i Bergen. De er i samme farge og med samme oppskrift som de opprinnelige, dette er mulig fordi vi har all informasjon om armaturene. Pauluskirken i Birkelunden på Grünerløkka i Oslo er blitt rehabilitert, og Riksantikvaren ønsket kopi av lysekronene som hang der. Det originale interiøret var malt over og lysekronene var kastet. Nå er kirken tilbakeført til original stand og nye lysekroner like som de originale er montert opp, sier hun.

-Vi har beholdt identiteten, men modernisert. Teknikkene ved glassblåsingen er de samme, og dette er håndverk med tradisjoner som startet helt tilbake i 1742 ved Nøstetangen glassverk i Hokksund. Hadeland Glassverk ble etablert i 1762, og er Norges eldste eksisterende industribedrift. Atle Brynestad kjøpte glassverket i 1986. Han har stor kjærlighet til dette og ønsket å åpne opp for publikum.

-Vi er blitt bevisste på hva sitter vi på av verdier. Vi har et fantastisk historisk arkiv, som både består av beskrivelser, tegninger og de originale treformene som ble brukt til å blåse glasset. Det er totalt cirka 33 000 former. Hadeland Glassverk har levert noen av de mest markante belysningsarmaturene i glass, både til offentlige og private bygg. Vi har rett og slett laget belysning for alt fra fjøs til slott, sier designsjef Maud Gjeruldsen Bugge med et smil.

-Høvik Lys var også en del av Hadeland Glassverk og leverte mye belysning gjennom mange år i tillegg til glassarmaturene, men vi har også laget en del belysning på forespørsel etter 1990, legger hun til. Det mest omtalte prosjektet i senere årene har nok vært Maud Gjeruldsen Bugges monumentale lysekrone til salen i Operahuset i Oslo i 2007. Den ble designet i samarbeid med Snøhetta. Nå er det full fart igjen med et stort sortiment av klassikere og nye design samt en rekke spesialprosjekter.

Skjerm til et belysningsarmatur tas ut av den varme treformen. Glasset må ikke kjøles for raskt.

Meld deg på Lyskulturs nyhetsbrev

Vi deler jevnlig fagartikler, nyheter om våre events, kurs og magasiner. Meld deg på vårt nyhetsbrev og få dette rett i innboksen!