Lysdesigneren

Facebook Twitter LinkedIn Email

Hilde Huseklepp er lysdesigner hos EFLA AS, et datterselskap av islandske EFLA HF. Hun har nylig blitt valgt inn i styret i Norske Lysdesignere og har bakgrunn som elektriker og tittel som motekonsulent. Hun ble uteksaminert fra Høgskolen i Buskerud og Vestfold i 2015.

Hva var grunnen til at du ble lysdesigner?
Det var en relativt lang prosess. Jeg har bakgrunn som elektriker og jobbet i over ti år med alt fra større byggeprosjekter til mindre oppdrag hos privatkunder, samt ettersynsarbeid på vogntog i Oslo Sporveier. Jeg hadde faktisk «lappen» på t-bane en periode. Med dette fikk jeg bed erfaring fra ulike deler av elektrofaget, og en forståelse av hva som forventes ved en leveranse av et sluttprodukt. Etter hvert kom jeg til et punkt hvor jeg ville videre og gjøre noe helt annet, men gjerne bygge videre på utdannelsen jeg allerede hadde.

Raufarhólshellir er en av de mest kjente lavahulene på Island. Prosjektet med lysdesign av EFLA har vunnet flee priser. Foto: Petur Thor

Kreativitet, kunst og design var noe jeg lenge hadde tenkt på. Jeg startet derfor på et kveldskurs innenfor søm, som eskalerte til en ettårig kveldsskole som motekonsulent. Dette gjorde jeg parallelt mens jeg jobbet som elektriker på dagtid. Det ble tydelig at jeg ønsket å jobbe mer kreativt og at et lengre studie i relativt voksen alder kunne være veien videre. Det var via kveldsskolen jeg ble introdusert for lysdesign første gang. Det var en helt annen måte å tenke lys på enn jeg tidligere var vant til. Jeg tok noen runder med meg selv, det var mye å ta stilling til, men da valget var tatt har jeg ikke angret et sekund.

Hvordan er arbeidsdagen din, og hva er det beste med den?
Det jeg tror skiller min stilling hos EFLA fra andre lysdesignere er at jeg i perioder drar utenfor landegrensen, nærmere bestemt Island, for å  bistå i prosjekter der. Det største øyeblikket til nå er helt klart fra min første tur hvor vi var på befaring inne i en vulkan. Vi ble heist 130m ned i et storslått hulrom med unik akustikk og et fantastisk fargespekter. I tillegg har jeg fått sett og opplevd lavatunnelen i Raufarhólshellir. For meg som lysdesigner er noe av det beste å kunne få oppleve unike prosjekter som skiller seg fra mengden. Det er gode kilder til inspirasjon og ny kunnskap.

Ser man bort ifra turene til Island, går mye av tiden til møter med kunder og leverandører, prosjektering og utarbeidelse av presentasjoner. Jeg er også opptatt av å holde meg oppdatert på produkter, det er hele tiden noe nytt og som konsulent er det en fordel å ha en viss oversikt. I forbindelse med utarbeidelse av presentasjoner har jeg jobbet en del med grafisk arbeid i orkant. Jeg liker å jobbe visuelt for å skape en umiddelbar interesse hos kundene. Ved å jobbe grafisk år jeg på en bedre måte kommunisert helheten i prosjektene og tankene bak – det synes jeg er spennende.

I kontrast til hovedkontoret på Island med over 400 ansatte, er vi i Norge et relativt lite ingeniør firma. Her siter jeg som eneste lysdesigner, noe som medfører mye ansvar. Men det gir meg også en unik mulighet til å få kjennskap til hele prosessen, alt fra å hente inn prosjekter til ferdigstillelse av installasjoner. Det er også mye god hjelp i fline kolleger og i 2018 ble KSLD i Skottland en del av vårt team og lysdesignavdelingen ble utvidet ytterligere.

Hvorfor er profesjonen lysdesigner så viktig?
Lysdesign vektlegger kvaliteten av lyset, altså i hvilken grad lyset oppfyller våre behov og hvilke forventninger man har. Vår rolle som lysdesignere kommer under teknisk forståelse og skapende kompetanse, og ser på hvordan man kan bruke lys til å oppnå en balanse mellom funksjon og estetikk. Derfor mener jeg at vi er et nødvendig bindeledd mellom arkitekter og ingeniører. Jeg vil gå så langt og påstå at lysdesign er en viktig brobygger og at vi besitter kunnskap som hever kvaliteten på prosjekter.

Har du noen anbefalinger til andre som vil bli lysdesignere?
Ja! Du må ha interesse for lys, helt klart. Uavhengig av hva man har gjort tidligere så er det et viktig utgangspunkt. Da jeg startet på studiet møtte jeg mennesker med ulik bakgrunn og forutsetninger enn meg selv. Dette gjorde det bare mer interessant i forhold til hvordan man så, og ikke minst vinklet potensielle løsninger på oppgavene. Man må heller ikke være redd for utfordringer, for det er det mange av.

Det er mange fag og mye man skal gjennom underveis i studiet. Når en elektriker ender opp med en avsluttende bacheloroppgave hvor resultatet ble en temporær, interaktiv lysinstallasjon med en intensjon om å skape merverdi, økt aktivitet og rette oppmerksomhet mot et «tomrom» i byrommet. Ja, da synes jeg egentlig det sier ganske mye.

Konklusjon: Lek med lys, tør å tenke utenfor boksen. Ta det med videre og vær nysgjerrig!

Hva kreves for å bli en god lysdesigner?
Det handler i stor grad om å se potensiale. Å kunne skape omgivelser med mening, som er tydelige og personorientert. Jeg mener det er viktig å se på arkitektur, persepsjon og miljøpsykologi som en nødvendig del av det å gi de mest forståelige og engasjerende visuelle omgivelsene. Det kreves gode samarbeidsevner med flee fagfelt og en formidlingsevne til å få frem verdien og kvaliteten ved riktig lyssetting.


Artikkelen er publisert i Magasinet Lyskultur 01/2019. Magasinet distribueres fire ganger i året til Lyskulturs medlemmer (gratis) og abonnenter, og er i tillegg til salgs hos utvalgte Narvesenutsalg.

Kjøp siste nummer:
Siste nummer kan bestilles separat frem til nytt nummer er i salg.

Få full tilgang til alle artikler i Norges eneste spesialmagasin for belysningsbransjen
Bestill her

Meld deg på Lyskulturs nyhetsbrev

Vi deler jevnlig fagartikler, nyheter om våre events, kurs og magasiner. Meld deg på vårt nyhetsbrev og få dette rett i innboksen!