Belysningseventyret på Sørlandet

Facebook Twitter LinkedIn Email

Det norske belysningskonsernet SG Armaturen har hatt stor vekst  siden etableringen i 1990, og den har økt stadig raskere de siste årene. Virksomheten går strålende selv om selgerne verken har fastsatte budsjetter eller rapportering. 

I år det 30 år siden Sven Gunvaldsen etablerte SG Armaturen ved Lillesand, litt nord for Kristiansand. Sønnen Eivind overtok som konsernsjef i den 100 prosent familieeide virksomheten i 2000. Sven Gunvaldsen hadde kjøpt en elektrisk forretning i Kristiansand allerede i 1973, så sønnen Eivind hadde fått et tidlig møte med elektro og belysning.

Gründerhistorien startet med utvikling og produksjon av en plastsokkel for E27 lyskilder som et mer moderne alternativ til de daværende utstyr. Dette ga nye muligheter, og det ble fortløpende utviklet tilleggsprodukter som monteringsringer, glass og andre deler. Dette utviklet seg til en armaturportefølje. Armaturene ble produsert lokalt i Lillesand og levert til blant annet Skeidars butikker, og ikke minst til IKEA over hele verden. Mange av de tidligste produktene var plafondarmaturer, og ble utvidet til å omfatte en komplett katalog av boligbelysning. 

Salgsdirektør Erik Nordermoen og Katia Valerie Banoun, daglig leder i Lyskultur, på omvisning i showrommet

Store på downlights

SG Armaturen ble tidlig godt kjent for sine downlights, som stadig er videreutviklet, og er i dag bare en del av det store utvalget av innendørs- og utendørsbelysning. -Vi er markedsleder på downlights, i 2015 foretok vi en overgang til LED, den gang var det Master LED GU10 med 8 MacAdam. Nå leverer vi som en av få leverandører produktene med 1 MacAdam og 100 000 timer levetid ved L90B10, sier konsernsjef Eivind Gunvaldsen. SG Armaturen har jobbet svært bevisst med monteringsvennlighet for produktene. -Jeg husker da downlights kom i 7 deler som måtte settes sammen. Standard åpning i himlingen var da 73 millimeter i diameter, og installatørene fikk sår og skraper på hendene etter montering. Et eksempel på produktutvikling er at vi lanserte downlights for 84 millimeter åpning, sier Gunvaldsen. 

ANNONSE

Egenutviklet smart styresystem

-Dimming/styring av LED var og er viktig for oss. Vi har utviklet egne dimmere som sikrer optimal dimming, og kundene får både lys og dimmer fra ett sted og har kun en partner å forholde seg til, sier Nordermoen. SG Armaturen har utviklet sin egen styringsløsning SG Smart, basert på bluetooth, som består av en rekke komponenter samt en gateway som kobles mot nettet og gir styringsmuligheter uansett hvor man er. Med en gratis nedlastbar App styrer man enkelt en mengde elektriske funksjoner i boligen, ikke bare lyset. 

Tenker langsiktig

Omsetningen i 2019 var på 1,2 milliarder norske kroner. Lageret i Lillesand er på hele 10.000 kvadratmeter. Bygget ble innviet for tre år siden, og SG Armaturen har også kjøpt nabotomten for å sikre mulighet for fremtidige utvidelser. -Lageret rommer i størrelsesorden over to millioner armaturer. Rekorden er utsendelse av 259 paller med armaturer på en dag. Vi ser for oss fortsatt vekst og tenker langsiktig, sier salgsdirektør Erik Nordermoen. 

SG Armaturen etablerte allerede i 2001 en egen fabrikk i Guang Dong-provinsen i det sørlige Kina. Den  er 100% eid, og har i dag 400 ansatte. Det er også 85 ansatte i Norge og 130 i Odense i Danmark, det siste som et resultat av SG Armaturen kjøpte den danske belysningsprodusenten Riegens i 2015. Dette for å utvide sin portefølje med produkter innen helse, kontor og utendørsbelysning.  I Danmark ligger design og produksjon av utendørsbelysning og kontorbelysning. Konsernet har i tillegg til fabrikkene i Danmark og Kina en produksjonslinje for delproduksjon og spesialprodukter ved hovedkontoret i Lillesand. 

ANNONSE
Spesialprodukter produseres i Lillesand

Markedsfører for installatører, selger via grossist

-Hovedområdene vi jobber innen i dag er bolig og service, men vi vinner stadig terreng innen næringsbygg. Vi er svært markedsrettet, og driver markedet med «multilevel marketing», vi bearbeider installatører, og vi ser at også vi fanger opp flere rådgivere med vår markedsføring. Vi har vært svært fokusert på kontakten med installatørene fra første dag, vi skal være en merkevare for norske elektrikere, fortsetter Nordermoen. Konsernet har også salgskontorer i de nordiske land samt Tyskland, Belgia, Frankrike og UK. 

-Vi jobber med installatører og konsulenter, den siste gruppen har en økende del av omsetningen. Vi skaper etterspørsel i markedet med våre 20 selgere. De har ingen budsjett, ingen rapportering. De bruker all sin tid til å yte service. Vi har ansatte som føler eierskap, og som har energi og positiv attityde. Lager vi etterspørsel så blir prisen også riktig, sier Erik Nordermoen. -Våre ansatte er fornøyde, vi har trofaste medarbeidere, og de er ikke på jobb for å lage rapporter. Dette er bygget på tillit, og med de rette medarbeiderne fungerer det utmerket, legger Eivind Gunvaldsen til. 

-Alt salg går gjennom grossister, totalt seks ulike. Kun våre merkevarer selges, vi produserer ingen «own brand» for grossistene. Vi opererer med 5 års garanti på alle produkter, 10 år på noe. Vi har alltid «friske varer», vi klarer å selge det vi har. Vi vet med et stort lager at vi har høy leveringsdyktighet. Det er mye dyrere ikke å kunne levere produkter enn å ha noen produkter for mye på lager, understreker Nordermoen. Han og Gunvaldsen jobber tett sammen for å skape en god logistikk.

Det enorme lageret har plass til mer enn 2 millioner belysningsarmaturer

Egne produktutviklings- og prosjekteringsavdelinger

-Vi holder våre salgsmøter over tre dager, hvorav to av dagene har temaet produktutvikling. Vi 

jobber med tilbakemeldinger, og ser på forbedringer og redesign, sier Nordermoen. -Vi har alltid brukt designere i produktutviklingen, og har flere produkter fra 1990 tallet som i oppdatert utgave er i produksjon ennå. Vi har en idé om å utvikle 10 nye produkter i året, men det blir som regel mer. Utviklingsarbeidet drives som et samarbeid mellom design og salg, og det er viktig for oss ikke å miste identiteten, sier Gunvaldsen.

Produktutvikling/industridesign består av 8 personer i Lillesand. Mekanisk konstruksjon holder til i Odense. Fabrikken i Odense har en komplett testlab med blant annet EMC, goniofotometer for lysmålinger. SG Armaturen jobber sammen med partnere og underleverandører med aluminiumsstøping, lakkering m.m. I Lillesand gjøres også blant annet langtidstester, tester av mekanisk støy, og det finnes et pulverlakkeringsanlegg for prototyper. -Vi har 9 personer som prosjekterer på forespørsler vi får, både nye bygg og rehabilitering, dette innbefatter sykehus, skoler og barnehager, og også en del rehabiliteringsprosjekter, blant annet for Statsbygg, sier konsernsjef Eivind Gunvaldsen.

Fornøyde kolleger. Salgsdirektør Erik Nordermoen, produktsjef Asle Åsmul og konsernsjef Eivind Gunvaldsen viser nye armaturløsninger.

Tekst og foto: Halvor Gudim

Artikkelen er publisert i Magasinet Lyskultur 03/2020. Magasinet distribueres fire ganger i året til Lyskulturs medlemmer (gratis) og abonnenter. Abonner her: https://lyskultur.no/produkt/arsabonnement-pa-magasinet-lyskultur/
Siste nummer kan bestilles separat frem til nytt nummer er i salg.

Få full tilgang til alle artikler i Norges eneste spesialmagasin for belysningsbransjen
Bestill her

Meld deg på Lyskulturs nyhetsbrev

Vi deler jevnlig fagartikler, nyheter om våre events, kurs og magasiner. Meld deg på vårt nyhetsbrev og få dette rett i innboksen!