Et stort hus har gjenoppstått

Facebook Twitter LinkedIn Email

Et av byens ikoniske bygg, den tidligere Centralpostbygningen, er blitt omdannet til et storslagent hotell med stor ærbødighet for det mer enn 100 år gamle bygget. Flos Norge har levert alt av belysning, og hvor cirka 90% av armaturene er modifisert eller spesialutviklet nettopp til denne bygningen.

Den grunnleggende ambisjonen bak Villa Copenhagen i Tietgensgade er tydelig i det øyeblikket du kommer inn under glasstaket på hotellets overbygde gårdsrommet, husets hjerte. Om dagen strømmer dagslyset ned i det store rommet, hvor man kan slå seg ned i behagelige sofaer eller stoler ved runde kafébord. Når mørket faller på, sørger den velkomponerte belysningen for stemningen i rommet. Tonen er slått an for det som byggherre Petter Stordalen og Strawberry Properties ønsket, og har lykkes med å skape: Et femstjerners hotell ombygget med stor respekt for den opprinnelige arkitekturen, hvor fornemhet ikke har vært målet, men i stedet et personlig og høyt kvalitetsbevisst interiør og en avslappet atmosfære, som tiltaler både overnattingsgjester såvel som alle andre som ønsker å tilbringe tid i hotellet.

Det siste av de store husene 
Villa Copenhagen ligger i den tidligere Centralpostbygningen, som blev oppført som hovedkontor for Post- og Telegrafvæsenet i 1912, og som er blitt kalt ’det siste av de store husene’ i København. Fram til første verdenskrig bygget byggherrer overveiende til seg selv og til egne formål. Først fra omkring 1930 blev det vanlig, at konsortier for eiendomsutvikling ønsket å skape en god investering, men ikke nødvendigvis skulle bruke byggene selv. Dermed forsvant også motivasjonen til å fremheve og vise  byggherrens identitet med bygningen. Centralpostbygningen ble bygget av en særdeles sterk byggherre, Staten og Generaldirektoratet, som, med generaldirektøren i spissen, hadde en markant innflytelse på utformingen av bygningen. Arkitekt var Heinrich Wenck, som også hadde tegnet den nye hovedbanegården(sentralbanestasjonen), som ble innviet i 1911. Da Centralpostbygningen i tillegg til å å huse postvæsenets centraladministration også skulle videresende posten som ankom med tog, var forbindelsen til Hovedbanegården avgjørende. Pressen var etter innvielsen generelt temmelig kritisk til bygningen, som ble omtalt ’altfor stor og altfor dyr.’ Blant annet harselerte avisen Politikens lederskribent over at det elektriske lysanlegget hadde i alt 2900 glødepærer ’og var på størrelse med Sorø by’.

Centralpostbygningen er utført i tidstypisk ny-barokkstil med elementer fra antikken, renessansen og dansk middelalder. Huset er oppført i håndmålte, røde teglstein, som er et nasjonalhistorisk trekk. Bygningen har sokkel av granitt og en stor mengde fasadeutsmykninger i lys Bremersandstein. Ved innvielsen ble bygningskomplekset oppfattet som litt arkitektonisk bakstreversk. Til gjengjeld var det konstruksjonsmessig svært moderne, fordi bygningen er oppført som en armert betongkonstruksjon med en modularitet på fire meter. Det ga innredningsmessig fleksibilitet – noe som også ble en fordel ved ombyggingen til hotell 100 år senere.

Et stort team av designere
Det krevde naturligvis et stort team for å få dette svært så ambisiøse hotellprosjektet til å lykkes, og hele fem arkitekt- og designfirmaer har bidratt til det ferdige resultatet, med en prislapp på cirka halvannen milliard danske kroner.

ANNONSE

Kanskje nettopp fordi så mange designansvarlige aktører har vært involvert, så fremstår Villa Copenhagens interiør variert og uttrykksfullt, men med en tydelig overordnet intensjon om å beholde flest mulige originale bygnings- og interiørelementer. Der hvor de ikke fantes, ble det skapt elementer som uttrykker ånden i den opprinnelige bygningen. Ikke minst gjelder dette belysningen, ivaretatt av Flos Norge, som lyktes med å  skape sammenheng og en rød tråd gjennom hele det 25.000 kvadratmeter store hotellet. Thomas Sommerlund P. Hansen, direktør i Flos Norge, har arbeidet sammen med Strawberry/Nordic Choice Hotels i mer enn 15 år. Han var i gang med Hotel Petri i København da han ble tilbudt også å levere og koordinere all belysning inkludert fasadearmaturer til Villa Copenhagen. Størrelsesmessig var prosjektet særdeles omfattende, og det var dessuten budsjettert med muligheten for utvikling av spesialarmaturer i et sjeldent stort omfang.

Inspirert av de originale armaturene
Designerne studerte gamle fotografier av bygningens opprinnelige interiør og tegnet, i tett samarbeid med Flos i Brescia i Italia, nye belysningløsninger med historisk riktig uttrykk. Cirka 90% av det totale belysningsprosjektet består av modifiserte eller spesialutviklede armaturer, der brukes i alle typer rom hotellet. Bærekraft var en vesentlig parameter gjennom hele prosjektet, og har været bestemmende for beslutninger med hensyn til materialer, produktenes levetid, lyskilder, energiforbruk og lysstyring. 

En fellesnevner for belysningen overalt i hotellet er den forsiktige bruken av allmennbelysning, og i særdeleshet innfelte spotlights. Allmennbelysning finnes naturligvis, men den er så nedtonet at øyet snarere opplever funksjons- og stemningsbelysningen i form av pendler, vegg-, bord- og gulvlamper. I kraft av sin design opptrer armaturene som viktige, skulpturelle elementer. Og med valg av lyskilder og den flott kontrollerte lysfordelingen oppleves lysnivået generelt som rikelig. I belysningsstrategien har Flos utnyttet det viktige samspillet mellom lys og skygge, fordi det er like viktig å velge bort lys som å tilføre det når man vil skape opplevelsesrike rom.

Husets hjerte, gårdsplassen
Reseptions- og loungeområdet, det 20 x 30 meter store gårdsrommet, designet av Shamballa Jewels ved arkitekt Olga Krukovskaya, fungerte opprinnelig som avgangshall for ’utgående pakkepost’ og var utformet med et 43 cm høyt repos hele veien rundt, som er bevart og i dag definerer loungeområdet. Rommets store hvelvede glasstak er forsynt med et bredmasket nett av små spotlights som også markerer stålkonstruksjonen, men primært gir nedadrettet lys. Små lamper på kafébordene sørger for den intime belysningen. Rommets høydepunkt utgjøres av fire lysskulpturer, designet av Krukovskaya, og utformet som avlange, bronsefargede metallringer med en diameter på 1600 millimeter. Hver av dem har fått påmontert 24 globeformede kupler i opalglass. Skulpturene er plassert tre meter over gulvet, og gir dermed en menneskelig skala under glasstaket, som har største takhøyde på  10 meter. Lysskulpturene er identiske, men oppleves som forskjellige avhengig av vinkelen man ser dem i. De har som en bonus at de sender en hilsen til Shamballas signatursmykke.

Restauranter og barer i de opprinnelige postrommene
Restauranter og barer er designet i svært forskjellige rom, hvor designerne med stor innlevelse har bevart og gjenskapt arkitektoniske detaljer. The T37 Bar finner man i det tidligere postkontoret, hvor kombinasjonen av lampetter på de marmorkledde søylene og faste bordlamper skaper stemningen. Kontrast heter restauranten som ligger ut mot Bernstorffsgade. Her ble posten engang sortert, og her skapes nå bistrostemingen av store lysekroner med opaliserte glasskupler, som på en festlig måte lyser opp hele rommet, og setter gjestene i en Parisisk stemning. 

Ikke sjeldent opplever man rundt omkring i verden at hoteller nedprioriter designet av den viktige infrastrukturen. Ikke Villa Copenhagen. Hotellets korridorer er brede, belagt med hvit og sort marmor. Tak og vegger er hvite, men paneler og dører er i mørkt tre som refererer til husets opprinnelige interiør. Spesialutviklede lampetter med både opp- og nedlys plassert med ca. 4 meters mellomrom sørger for ven vakker  avveksling mellom lys og skygge.

ANNONSE

Historien om Centralpostbygningen i Tietgensgade er et eksempel på viktigheten av at det finnes byggherrer som har blikk for byens historiske bygninger, mot til å kaste sig ut i et krevende prosjekter og også visjonene til – sammen med de riktige samarbeidspartnere – å gi bygningene nye funksjoner. Til stor gavn for bybildet, og til stor gavn for byens innbyggere og andre gjester, som nå i dette tilfelle har fått adgang til svært vakkert, originalt designet – og godt belyst hotell.

Fakta:
Villa Copenhagen
Tietgensgade 37, 1704 København V

Transformasjon av den tidligere Centralpostbygningen til femstjerners hotell
Innviet 2020

Byggherre: Strawberry Properties/ CEO Henrik Qvist Jensen
Leietager: Nordic Hotels and Resorts 
Entreprenør/Ingeniør: Hent AS
Bygningsarkitekt: Krook & Tjäder, konstruksjon av tak/ gårdsrom og konferansesal
Rådgiver: Kullegaard

Belysningsrådgiver/ totalleverandør av belysningsprosjektet, veiledning av designene med hensyn til utvikling av spesialarmaturer, tekniske løsninger og økonomi: Flos Norge as / adm. dir. Thomas P. Sommerlund Hansen

Designere:
Universal Design Studio, design av hotellrom, korridorer, trapper
Goddard Littlefair, design av restauranter, vinbar, playroom, møtelokaler
Shamballa Jewels, Olga Krukovskaya, design av Shamballa Suite, 7 andre suiter, gårdsrommet, the boardroom
Earth Studio; Design av the Earth Suite

Belysningsleverandører:
Astep
Louis Poulsen
Kalmar
New Works
Gubi
Nuura
Ruben
Flos (Deco & Architectuel collection)
Flos Bespoke (Produksjon av samtlige spesialarmaturer)
Flos Outdoor (Fasadebelysning)
Lysstyring: Function Solution / Mikkel Markmann   

Kilde
Postens Hovedkvarter, Centralpostbygningen 1912-2012, Christian Bundgaard og Post Danmark A/S, 2012.

Tekst: Ida Præstegaard, Cand. Arch.

Artikkelen er publisert i Magasinet Lyskultur 02/2021. Magasinet distribueres fire ganger i året til Lyskulturs medlemmer (gratis) og abonnenter.

Få full tilgang til alle artikler i Norges eneste spesialmagasin for belysningsbransjen
Bestill her

Meld deg på Lyskulturs nyhetsbrev

Vi deler jevnlig fagartikler, nyheter om våre events, kurs og magasiner. Meld deg på vårt nyhetsbrev og få dette rett i innboksen!