
Belysning og universell utforming
Kurset ser på kravet om universell utforming som en mulighet for alle i målgruppen. Foruten å sikre ivaretakelse av regelverket får du inspirasjon til å utforme gode inkluderende lysmiljøer som er bra for alle. Innenfor rammen av lov og forskrift, åpner dette også opp for å begrunne avvik fra gjeldende standarder.
Du oppfordres til å ta en rolle sammen med arkitekt i byggeprosjekters tidligfase for å sikre at hensynet til universell utforming kan tas inn i et samlet design som ikke gir byggherre ekstra kostnader. Ved at det legges lite vekt på økt belysningsstyrke og gir begrunnelse for dette, er det fullt mulig å ivareta universell utforming uten nevneverdig økte energikostnader.
Kursinnhold
Kurset baseres på publikasjonen «Belysning og universell utforming». Det legges særlig vekt på universell utforming i næringsbygg, utendørsområder og boliger. Foruten forståelse for sammenhengen mellom belysning og universell utforming, er fokus rettet mot følgende tema:
- Kunnskap om menneskets behov og forutsetninger. Hva skal ivaretas i en samlet løsning?
- Kunnskap om lysdesign. Hva skal ivaretas i en samlet løsning
- Inspirasjons- og kunnskapsgrunnlag for utvikling av inkluderende løsninger
- Energibruk og økonomi som rammebetingelser for løsning
- Design- og byggeprosesser
Læringsmål
Kurset skal bidra økt til felles forståelse for hvordan hensynet til universell utforming kan ivaretas som en del av en samlet belysningsløsning. Dette vil bl.a. styrke en profesjonell relasjon mellom byggherre og prosjekterende.
Målgrupper
- Lysdesignere og belysningsplanleggere
- Arkitekter, interiørarkitekter og landskapsarkitekter
- Belysningsleverandører og produsenter
- Kommuner
- Byggherrer
- Rådgivende Ingeniører Elektro
Forkunnskaper
Vi krever ingen forkunnskaper til våre kurs, men for å få best mulig læringsutbytte anbefaler vi deg å ta vårt Grunnkurs i lys og belysning eller vårt Nettkurs. Alternativt vil kunnskap som tilsvarer den du får i disse kursene også gi et godt grunnlag for mer effektiv læring.